Dziesięć niepisanych zasad dotyczących wirtualnych spotkań.

19.09.22 11:32 AM By Rafiullah

Wirtualne spotkania to jedno z podstawowych narzędzi cyfrowej transformacji czy ostatnich zmian w firmach. Zoho Meeting i Zoho Cliq to skuteczne narzędzia do wirtualnej komunikacji.

1

Prowadząc rozmowy wideo, miej włączoną kamerę i upewnij się, że dobrze wyglądasz.

Rozmowy wideo są wygodną alternatywą dla spotkań twarzą w twarz. Ale to nie znaczy, że powinieneś pozwolić, aby ta wygoda negatywnie wpłynęła na Ciebie. Skorzystaj z opcji streamingu wideo, gdy połączenie na to pozwala i nie wyłączaj wideo, pozwól mu działać, to dodaje wiarygodności spotkaniu. Nie lekceważ tego, jak wyglądasz podczas tych wirtualnych spotkań, podejdź do nich jak do spotkań osobistych, bądź zadbany i wyglądaj profesjonalnie. To pomoże zrobić dobre wrażenie na uczestnikach. Ponadto, jeśli obawiasz się, że twoje tło jest zagracone lub rozpraszające, spróbuj włączyć wirtualne tło, aby wyglądało mniej rozpraszająco.

2

Aktualizuj swój kalendarz i terminy spotkań.

Ważne jest, aby Twój kalendarz i terminy w nim zawarte były zawsze przejrzyste i aktualne. Dzięki temu członkowie Twojego zespołu mogą z łatwością zajrzeć do Twojej agendy i znaleźć najlepszy czas na spotkanie z Tobą i innymi uczestnikami spotkania. Dzięki temu można szybko i bezkonfliktowo zaplanować spotkania.

3

Jeśli nie mówisz, wycisz lub wyłącz mikrofon.

Wyobraź sobie, że podczas ważnej prezentacji przerywa Ci klakson samochodu lub szczekanie psa z cudzego mikrofonu. Czy nie byłoby to dla Ciebie frustrujące lub niepokojące? Aby nie przeszkadzać innym w ten sposób, pamiętaj o wyłączeniu mikrofonu, gdy ktoś inny prezentuje lub mówi. Możesz wyłączyć wyciszenie, gdy nadejdzie czas, aby przyłączyć się do dyskusji.

4

Nie przerywaj innym, gdy mówią.

Złotą zasadą w komunikacji jest, aby najpierw słuchać, a później mówić. W przypadku spotkań wirtualnych zasada ta ma jeszcze większe zastosowanie. Przerywając innym mówcom, okazujesz niecierpliwość, niezdolność do słuchania i brak zainteresowania opiniami innych.

Bądź uważny i pełen szacunku, zwłaszcza na spotkaniach z wieloma uczestnikami, używaj narzędzia do logowania i szanuj innych. 
Każde spotkanie ma swoje zasady. Wiadomo, kto je zwołał, kto ma na nim przemawiać i w jakim celu, kto mu przewodniczy, kto sporządza protokół lub notatki. Uzgadniane są wnioski i wynikające z nich zadania lub działania. Stosuj te zasady nawet podczas wirtualnych spotkań, nawet jeśli trwają krótko. Spotkania będą bardziej efektywne, a Ty unikniesz utraty informacji, niejednoznaczności wniosków, czy konfliktów wynikających z niezrealizowania zadań
5

Wyłączanie różnych dźwięków powiadomień podczas spotkań.

Powiadomienia w tle z innych aplikacji mogą być rozpraszające nie tylko dla Ciebie, ale także dla wszystkich słuchających podczas ważnej rozmowy lub spotkania. Upewnij się, że podczas spotkania wyłączysz wszystkie powiadomienia i ich dźwięki. Dotyczy to również różnych wyskakujących okienek, które pojawiają się w wiadomościach w mediach społecznościowych lub w e-mailach.

6

Bądź punktualny na umówione spotkania, trzymaj się przedziału czasowego.

Bycie na czas na spotkaniach nie tylko świadczy o Twojej punktualności, ale także pokazuje, że cenisz swój czas i szanujesz innych uczestników. Staraj się być gotowy co najmniej pięć minut przed każdym zaplanowanym wydarzeniem.
Czasami zdarza się, że spotkanie przekracza zaplanowany czas. Przestrzegaj ustalonych zasad dotyczących czasu trwania spotkania i minimalizuj przekroczenia. Podchodź do zmian z rozwagą i nie czyń z nich nowej reguły.
7

Ogranicz liczbę spotkań i wykorzystaj także inne narzędzia.

Wirtualne spotkania są świetne do efektywnej współpracy, ale mogą też zajmować sporo czasu w harmonogramie każdego z nas, jeśli nie są rozsądnie wykorzystywane. Zastanów się, czy sensowne jest inicjowanie spotkania w tym celu, czy też wystarczy skorzystać z innych narzędzi internetowych, takich jak grupy lub kanały dyskusyjne online, współdzielone dokumenty z notatkami, przechowywanie w chmurze w celu udostępniania dokumentów i plików, zadania delegowane lub grupowe.

8

Nie planuj spotkań poza godzinami pracy.

Brzmi to jak oczywistość, ale często ta zasada nie jest respektowana, zwłaszcza na spotkaniach wewnętrznych. A przecież powinniśmy przestrzegać tych samych zasad, co podczas spotkań bezpośrednich, gdzie często nawet nie przyszłoby nam to do głowy. Wynika to ze względnej nowości i zasad formowania tego typu spotkań. Szanuj granice między pracą a życiem prywatnym zarówno swoim, jak i innych osób. Jeśli planujesz spotkanie biznesowe, postaraj się najpierw upewnić, że czas ten pasuje do harmonogramu pracy każdego z nas.

9

Zawsze nagrywaj lub sporządzaj protokoły ze spotkań.

Jedną z najlepszych praktyk podczas prowadzenia spotkań jest nagrywanie lub sporządzanie protokołów ze spotkań, aby można było później odnieść się do ważnych momentów. Nagrania te mogą być wykorzystane w wewnętrznej bazie wiedzy firmy lub do dzielenia się z tymi, którzy nie mogli uczestniczyć w spotkaniu.

10

Dodaj współorganizatora, który Ci pomoże.

Niestety, problemy z internetem i jakością połączenia są powszechne podczas spotkań online. Szczególnie jeśli uczestniczysz w nich poza stałym łączem. Skorzystaj z opcji dodania współorganizatorów spotkania, którzy mogą przejąć prowadzenie spotkania za Ciebie lub w przypadku Twojego wcześniejszego wyjścia lub zerwania połączenia zapewnić jego kontynuację.


To kilka kluczowych punktów, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chcesz wykorzystać wirtualne spotkania z całą ich specyfiką. Powinieneś mieć świadomość, że ten sposób spotkań będzie wykorzystywany coraz częściej i jest jednym z podstawowych narzędzi cyfrowej transformacji, czy jak kto woli, zmiany, która zachodzi wokół nas.
Nie jest to substytut spotkań twarzą w twarz, które ze swej natury są niezastąpione, ale zupełnie nowa metoda i narzędzie komunikacji, które ze względu na swój technologiczny charakter będzie zapewne nadal ewoluować w nowy obszar komunikacji.
Co więcej, ci z Państwa, którzy rozumieją możliwości wynikające z tej technologicznej natury, mogą ją wykorzystać jako ciekawą okazję i przewagę konkurencyjną.

Zarówno Zoho Cliq, jak i Zoho Meeting, oprócz standardowych funkcji, których oczekujemy od narzędzia do wirtualnych spotkań, oferują mnóstwo innych innowacyjnych narzędzi, takich jak ustawianie trybów pracy użytkownika, wgląd w obecność za pomocą kamery, łączność z innymi aplikacjami, automatyczne kanały informacyjne dla różnych działań roboczych, komunikacyjne smart boty do przekazywania rutynowych informacji itp.
Chętnie podzielimy się z Tobą naszymi doświadczeniami lub odpowiemy na Twoje pytania!