Jak przygotować się na recesję?

15.12.22 09:52 AM By Rafiullah

Jak przygotować się na recesję? 

Zalecenia dla firm mówią przede wszystkim o ograniczeniu wydatków, szczególnie tych nieekonomicznych. Jak to zrobić zwiększając jednocześnie skuteczność swoich działań? Z pomocą przychodzi transformacja cyfrowa. Jak się ona może przejawiać? Poprzez zaadoptowanie rozwiązań Cloud (w chmurze), automatyzację oraz korzystanie z łatwo dostosowujących się rozwiązań SaaS. 

Według prognoz rok 2023 będzie trudniejszy niż 2022.  

Dyrektor zarządzająca Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), głównej agencji finansowej ONZ przewiduje, że gospodarka europejska zostanie poważnie dotknięta kryzysem energetycznym wywołanym przez wojnę Rosji w Ukrainie. 

Jak transformacja cyfrowa może pomóc?

Automatyzacja ręcznych i czasochłonnych zadań za pomocą narzędzi cyfrowych ułatwia skoncentrowanie się na budowaniu relacji i pielęgnowaniu kontaktów z potencjalnymi i istniejącymi klientami. "Zwiększa efektywność, wydajność i produktywność zespołów. Dzięki automatyzacji poprawia się produktywność i wydajność, przedstawiciele handlowi są w stanie zamknąć więcej transakcji niż zwykle. Przyspiesza proces sprzedaży, zwiększa jednocześnie jego dokładność, niwelując ryzyko wystąpienia ludzkich błędów. Spójność danych ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji oraz automatyzuje proces raportowania." mówi Krisztian Farkas z firmy Pro Futuro Consulting zajmującej się wdrażaniem rozwiązań Zoho jako narzędzia transformacji cyfrowej.


Proces sprzedaży składa się z wielu powtarzalnych czynności, które zabierają znaczną część czasu przedstawiciela handlowego. Firmy, które decydują się na automatyzację procesu sprzedaży, otrzymują o 16% więcej zapytań sprzedażowych niż te, które tego nie robią. 

Gdzie wydajemy za dużo? 

Gdzie mamy najmniejsze zwroty względem zainwestowanego czasu? Który pracownik jest efektywny, a który mniej i dlaczego? Czas pracy dobrze wynagradzanej osoby, na przykład kierownika ds. marketingu czy sprzedaży, jest drogi, osoba taka odgrywa jednak kluczową rolę w napędzaniu sprzedaży. Dostosowuje strategie firmy do konkretnych produktów i rynków. Na szczęście 10% do 15% czasu pracy osób na kluczowych stanowiskach, można zautomatyzować poprzez zaadaptowanie obecnie istniejących technologii Cloud, łatwo integrujących się i dostosowujących do procesów biznesowych danej firmy. Jak się do tego przygotować? Myślenie o czynnościach, które można zautomatyzować, jest najbardziej efektywnym sposobem przygotowania do skoku w cyfryzację.

Oszczędzaj - automatyzuj!

Jak najefektywniej wykorzystać czas uwolniony dzięki automatyzacji pracy? Szacuje się, że inwestycje w transformację cyfrową mogą przynieść korzyści warte trzy do dziesięciu razy więcej niż koszt, a wszystko dzięki lepszej wydajności pracy. Wartość dodaną stanowią zyski z działań, które pracownicy wykonują w czasie, który wcześniej był wykorzystywany na pracę teraz zautomatyzowaną. W przypadku menedżera ds. marketingu czy sprzedaży może to oznaczać więcej czasu na kreatywną pracę nad pomysłami dotyczącymi nowych produktów, nadzorowanie bezpośrednich podwładnych, współpracę z menedżerami z innych obszarów funkcjonalnych lub opracowywanie nowych strategii.

Oprogramowanie SaaS.

Okazuje się, że nawet 45% czasu pracownika, może zostać zautomatyzowane poprzez zręczne dostosowanie obecnie dostępnej lub zademonstrowanej technologii Cloud. Oprogramowanie SaaS przeznaczone dla biznesu znacznie ułatwia pracę wysoko wykwalifikowanych pracowników, takich jak opisany powyżej menedżer ds. marketingu, jak również rutynową pracę pracowników o niższych kwalifikacjach. 


Dodatkowo oprogramowanie w formie Cloud wynajmowane w formie abonamentowej SaaS eliminuje konieczność posiadania lub obsługiwania przez klientów fizycznych centrów danych i serwerów. Szacuje się, że wzrost przechodzenia firm na rozwiązania Cloud do 2030 roku podniesie produktywność w tym roku nawet o 3,5% więcej niż w scenariuszu bez korzystania z rozwiązań chmurowych.


A Ty gdzie jesteś w zakresie transformacji cyfrowej? Co planujesz, aby przygotować się na recesję, osiągnąć oszczędności i większą wydajność?